Jesień w kuchni

Jak sprowadzić jesienne klimaty do kuchni i jednocześnie zdrowo odżywić organizm?

 

# Postaw na sezonowość

 

Zamiast mrożonek lub produktów wątpliwego pochodzenia, postaw na sezonowe warzywa i owoce. Kupuj na przykład jabłka, gruszki, śliwki, ziemniaki, brokuła, dynię, pietruszkę, marchewkę, kukurydzę.

 

# Rozgrzewające napoje

 

Jesienią warto rozgrzać nasz organizm również od środka. Zamiast zimnych napojów lepiej sięgać po ciepłe. Warto też uzupełnić je imbirem i przyprawami korzennymi. Cytryna i miód również będą doskonałe. Można też ugotować kompot z sezonowych owoców.

 

# Gorąca czekolada


To ten moment, aby spotykać się z przyjaciółmi przy filiżankach gorącej czekolady. Najlepiej z dodatkiem gałki muszkatołowej lub chilli. Świetnie rozgrzeją!

 

# Zupy - krem

 

Krem z dyni, z dodatkiem soku z pomarańczy i imbiru. Krem z pietruszki i gruszki. Krem z pomidorów. Krem z papryki, a może z cukinii? To ten moment, aby aromatyczna zupa, z dodatkiem przypraw, rozgrzała nas od środka. Jest to też świetna alternatywa na kolację - jest lekkostrawna i przyjemnie ogrzewająca.

 

# Pieczone warzywa

 

Można zapiec cukinię lub paprykę, czy nawet ziemniaki z farszem. Jako farsz sprawdzi się ulubiona kasza lub ryż z dodatkami innych warzyw lub mięsa. Całość oczywiście warto posypać serem. Można też zapiec sezonowe warzywa typu pietruszkę, buraka, marchewkę i ziemniaka, z ziołami.

 

# Grzybobranie

 

To pora na grzyby. Można potraktować to jako rozrywkę dla całej rodziny. Następnie ugotować leczo, pyszną zupę lub aromatyczny sos. Można też przygotować grzybowe kotleciki.

 

# Kuchnia pięciu przemian

 

To kuchnia oparta na tradycyjnej, chińskiej medycynie. Według niej żywność przyporządkowana jest do pięciu smaków i żywiołów. Każdy z nich odpowiada za nasz inny narząd wewnętrzny. Stąd gotując według kolejności kuchni pięciu przemian, można wzmacniać swój organizm. Kładzie się tutaj nacisk na równowagę w smaku i składnikach. Cukier, zwierzęce tłuszcze i produkty silnie przetworzone są zakazane. Ważne jest też, aby korzystać z sezonowych składników. Zachęcamy do zgłębienia tego tematu z pomocą książek lub stron internetowych poświęconych temu zagadnieniu. W końcu Chinczycy żyją naprawdę długo!